Een e-bike, veel slimmer dan u dacht

Maatschappelijk ondernemen, een duurzame levensstijl, minder CO2 uitstoot, de mens voorop. Zomaar wat termen die de laatste tijd steeds meer gehoord geworden. Termen die direct te koppelen zijn aan de elektrische fiets; de e-bike.

Wat is een E-bike?

E-Bikes zijn er in vele soorten en maten. In de meest voorkomende vorm is het een normale fiets met een elektrische ondersteuning; een elektromotor, geplaatst bij de trapas of in één van de wielen, ondersteunt de fietser en zorgt zonder al te veel inspanning voor een snelheid tot 25 km/u.

Tot voor kort was dit een categorie fietsen die vooral aftrek vond onder ouderen, momenteel vindt er echter een kentering plaats. Omdat de fietsen er steeds mooier, sportiever en hipper uitzien en de rijeigenschappen sterk verbeteren, wordt de e-bike tegenwoordig ook veel gebruikt door scholieren, voor dagelijks (recreatief) gebruik en voor woon- werkverkeer.

In plaats van een lui imago zorgt de fiets met elektrische hulpmotor juist voor meer gebruik van de fiets in plaats van auto of openbaar vervoer. De gezondheid vaart er dus wel bij. Het is niet voor niets dat er nu al zo’n 1,5 miljoen e-bikes in Nederland rond rijden. Het is dus duidelijk dat het truttige, oude-mensen-imago ervan af is en dat de e-bike ruim geaccepteerd is.

Woon- werkverkeer

De normale e-bike is een zeer interessant alternatief voor werknemers die maximaal 15 kilometer van hun werk afwonen. De ontwikkelingen gaan hard, de fietsen worden steeds lichter, de accu’s worden beter, de actieradius groeit en de keuze in modellen wordt steeds groter.

Voor mensen die verder van hun werk wonen dan 15 kilometer, of mensen die sneller willen zijn dan met de auto bestaat de speed pedelec, of ‘high speed e-bike’. In de praktijk zien wij mensen die zelfs bij afstanden van meer dan 40 kilometer de speed pedelec verkiezen boven de auto.

Zoals de naam doet vermoeden is de speed pedelec speed pedelec een snellere variant van de normale e-bike. Deze fietsen worden veelal gebruikt voor woon-werkverkeer omdat het een zeer serieus alternatief is voor de auto, zeker in de randstad.

Een speed pedelec haalt, afhankelijk van de inspanning van de bereider, snelheden tot 45 km/u. Zeker in druk stedelijk gebied is het inzetbereik van een speed pedelec groter dan met een auto, waardoor men meestal sneller op de plaats van bestemming is. Dan laten we de overige voordelen nog buiten beschouwing.

Cargo e-bikes / elektrische bakfietsen

De steeds sterker wordende motoren en groeiende actieradius van de accu’s zorgt ervoor dat elektronische trapondersteuning niet meer beperkt is tot normale fietsen. Ook bakfietsen zijn zeer geschikt om elektrisch te maken, deze zogenaamde cargo e-bikes zijn verkrijgbaar met normale ondersteuning (tot 25 km/u) of als high speed variant (tot 45 km/u).

Bij JUIZZ zien we dat de vraag naar deze fietsen enorm groeit, zowel voor privégebruik (kinderen vervoeren) als voor zakelijk gebruik is de cargo e-bike een uitkomst.

Bovag berekende dat Nederlanders meer zijn gaan fietsen en dan vooral dankzij de e-bike.

Schoon

Rijden op een e-bike is een van de schoonste vormen van vervoer, iemand die op zijn fiets woon- werkverkeer doet laat de auto staan. Dit zorgt voor een vermindering van CO2 uitstoot. Omdat een e-bike te allen tijde ondersteuning van de berijder vraagt, is er sprake van lichaamsbeweging wat de gezondheid van de berijder ten goede komt.

Een e-bike bespaart daarnaast op brandstof, houderschapsbelasting, onderhoud en parkeergeld.

 Rekenvoorbeeld

Een rekenvoorbeeld maakt duidelijk dat het ook financieel erg aantrekkelijk is om de (high-speed) e-bike in te zetten voor woon-werkverkeer:

Afstand woon- werkverkeer enkele reis: 15km (dagelijks 30km)

Uitgaande van een fulltime baan en een kilometervergoeding van € 0,19 ontvangt de werknemer minimaal € 1200,- per jaar (€ 100,- per maand) aan reiskostenvergoeding. Over vijf jaar uitgespreid geeft dit een budget van maar liefst

€ 6000,- voor de aanschaf van een e-bike. De vergoeding per maand kan ook worden ingezet als leasetarief, dan zijn er zelfs nog meer mogelijkheden!

Dit is een bescheiden rekenvoorbeeld, denkt u zich eens in dat u 30 km van uw werk woont en een speed pedelec gebruik voor woon- werkverkeer. Dan kunt u bovenstaande rekensom verdubbelen!

Overige financiële voordelen voor ondernemers

De overheid stimuleert het gebruik van speed pedelecs. Er zijn lokale subsidieregelingen (momenteel in Den Haag), maar ook landelijke regelingen zoals de KIA (Kleinschaligheids Investeringsaftrek), de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en de VAMIL (Vrije Afschrijving Milieu Investering). Neemt u gerust contact op voor meer informatie over deze voordelen.

Onderhoud

Een e-bike vraagt onderhoud. Elektrische onderdelen zijn duurzaam, maar het onderhoud dat gepleegd moet worden is specialistischer dan het onderhoud aan een normale fiets. Het is verstandig om uw e-bike met een vaste regelmaat weg te brengen voor het onderhoud.

Regelgeving

Bij aanschaf van een e-bike is het wel heel belangrijk dit bij een specialist te doen, vooral ook met betrekking tot de regelgeving omtrent de verschillende e-bikes.

De verkeersregels voor de high speed pedelec worden bijvoorbeeld per 1 januari 2017 aangepast.

Als u nog twijfelt, is het verstandig langs te gaan bij een goede dealer.

Daarna rest enkel nog elke dag met plezier op de fiets naar kantoor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation